No more.

            2010-05-04    00:47:59    Allmänt    7 Kommentarer   + Permalink


Sex månader gott folk. Jag har inte varit full på SEX månader. Förstår ni hur jävla stort det är? Egentligen. De flesta brukar öka sitt alkoholintag när de fyllt 18, jag la av helt. Kanske det kan bero på att jag förlorat vänner till spriten, kanske för att jag druckit så mycket och så länge redan innan? Kanske att jag äntligen förstod att det låg ett problem bakom mitt alkoholbruk när jag helt sonika dök upp aspackad på skolan, eller då jag började morgonen med att dricka vodka. Som frukost.

Kanske det, eller så insåg jag bara att det smakade äckligt. Då jag ryser av doften på ytdesinfektionsmedel och handsprit, så kanske jag insåg att det inte var något liknande jag ville stoppa i kroppen längre.

Helt ärligt så vet jag inte vad det var som fick mig att ta steget, men jag är så glad att jag gjorde det. Jag har inte hamnat i några trubbel med brutna ben inkluderat sedan dess, och har inte heller suttit i knät på fler ärkefiender till min familj eller vänner, inte vaknat i några badkar med kängorna kvar på fötterna men skjortan spårlöst borta. Och dessutom mår både mitt psyke och min kropp bättre nu, än vad den gjorde då. Det svåraste med det här har varit alla som inte respekterat mitt val och försökt få mig att dricka.

"Men kom igen, fan vad tråkig du är!"
"Hur kan du vara nykter en kväll som denna? Det är ju fredag!"
"Släpp loss lite!"


Äh, fuck it. Jag behöver inte betala för att bli dum i huvudet när jag är alldeles galen utan kemikalier. Jag kan fira saker med en kopp te, ett skönt bad, en bra bok eller en fika med vännerna. Det finns substitut för alkohol, för min del. Hur andra väljer att tillbringa sina fredagskvällar bryr jag mig inte i, så läs det här inlägget rätt, jag försöker inte få någon att bli nykterist, jag förklarar bara varför jag är det.


Jag blev ful på alkohol, jag blev korkad på alkohol. Jag hamnade i slagsmål utan någon direkt anledning, jag krossade mina tår mot trösklar och visst hade jag mycket roligt stundvis också. Jag har inte bara negativa upplevelser från alkohol, tvärt om har jag mest bra minnen. Men i slutändan har det aldrig varit värt det. Järngänget var uppbyggt på dunkar, fylla och fest. Men nu när jag tänker tillbaks, och är nykter, så frågar jag mig själv.

Skulle vi skallat varandra, för att det var kul, om vi varit nyktra?
Hade vi tagit med oss järnrör och vandaliserat soptunnor och brevlådor som nyktra?

osvosv.

Svar: Nej, det hade vi inte.

Det var kul då, men nu skäms jag mest bara för alla dumheter jag hittade på. Jag skäms för att det finns vissa personer jag bara har suddiga alkoholminnen utav, som jag aldrig träffat och pratat med nykter. Jag skäms när jag tänker på hur många misstag jag gjort, som aldrig skulle gjorts nykter.


Nu när jag varit nykter såpass länge som jag har kanske jag borde gå med i IOGT-NTO eller liknande? Hah.
Nej, fler halvår ska det bli utan att fördärva helger med sprit.



Foton & text är copyright  © Saivo (om inte annat anges i bloggen).





Eddie

ett halvår! det firar vi med en skål! :D.... ehm, i te! :D

2010-05-04    00:56:57   
Amanda

...Annars skriver du en vanlig kommentar här:

2010-05-04    01:01:40    http://onlywayout.s
Amanda

klickade på fel knapp så min kommentar dampade.

men de jag ville säga var är att jag tycker du är grymt duktig =D

2010-05-04    01:04:07    http://onlywayout.blogg.se/
Pmoz

Äh, vad är det för chicken som inte törs skalla folk bara för att du inte är full?! ;)



Kul ju! xD



Eller "roshambo" (se south park avsnitt 12, sässong 1)!! :D

2010-05-04    01:56:12   
BFC

Jag hade förmodligen vandaliserat soptunnor i nyktert tillstånd med jag är ju som jag är. Kudos till dig!

2010-05-04    02:12:36   
Ingela

Hej

Jag kan då bara säga jag blir imponerad av dig som insett

va illa alkoholen är.

Så heder till dig :)

2010-05-04    08:22:11    http://wolfbitch.blogg.se/
Mir

Sis´, vilka anständga och söta fyllebilder du har ;) Love you.

..och ja, jag är stolt över dig, såklart det behöver jag väl inte säga.

Men det är skillnad på att dricka och dricka. Hmm.. nu ska jag klä mig och åka till tandläkaren.

pöss på

2010-05-04    09:35:56    http://beyondforever.blogg.se/


FUNDERA PÅ DET HÄR INNAN DU KOMMENTERAR:

• I can hunt you down and kill you.
• Du ser väl vad du ska göra här?
  Visa hänsyn,vi är alla olika & har olika vägar i livet.
• Ingen marknadsföring. Spam, reklam för bloggar,tävlingar,gratissidor eller dylikt raderas & IP-nummer blockeras.

• Vill du kontakta mig privat så gör du det här: 


    bloglovin

Namn

Giltig E-postadress

Blogg/Hemsida