Upprörd

            2010-03-25    05:30:44    Allmänt    4 Kommentarer   + Permalink


Jag vaknade upp efter en timmes sömn, hann aldrig hämta ut medicinerna idag så det får vänta tills imorgon. Rycktes ut ur dvalan av något på utsidan, kände panik och att något var fruktansvärt fel någonstans. Det fanns en liten detalj långt bak som inte stämde in i bilden av.. ja, det vet jag inte riktigt! Jag hann aldrig känna hela känslan ut, fastnade någonstans i mitten och kokade te istället för det brukar oftast bara vara mitt huvud som leker med mig.

Sen sätter jag mig vid datorn och snubblar över den här länken:
http://svtplay.se/v/1939668/uppdrag_granskning/del_9_av_22

och för er som inte orkar titta på ett helt program uppdrag granskning så finns det en kortare artikel här:
http://svt.se/2.2232/uppdrag_granskning?lid=puff_1361012

Hur som helst kan jag inte förstå, över min döda kropp, hur ett samhälle kan vända sig emot traumatiserade flickor på ett sådant vis? Hur rektorer, fritidsgården, lärare, vänner, främlingar, en hel jävla stad.. EN PRÄST?!
Jag tänker inte säga att han är skyldig, eller oskyldig, för jag var inte där och det är inte min sak att lägga mig i heller och det hör inte till det jag tänkte poängtera.

För i helvete?
Vart har medmänskligheten försvunnit? Empatin? När blev medelsvensson så förbannat inskränkta att de på fullaste allvar säger att det "bara är att bita till" om någon tvingar någon till oralsex. När gick det så fel att ungdomar skriver på facebook och bilddagboken att flickan borde brännas på bål, få en påle uppstucken i fittan, att hon förtjänar att få alla ben i kroppen brutna och önskar att någon våldtar så "de lär sig och förstår". Han blev dömd, han erkände i polisförhör och ingen har någon rätt alls att bete sig såhär omänskligt oavsett.

Prästen, som ska finnas för alla i krissituationer som denna, låter en dömd våldtäktsman, som enligt dom förgripit sig på en 14-årig flicka på skoltoaletten, få komma in i kyrkan under skolavslutningen när det finns ett besöksförbud och han dessutom blivit förflyttad till en annan skola? Hur kan prästen sitta och svara på frågan "vad tänker du?" med "Stackars kille!" innan han kommer på vad han har sagt och lägger till att det självklart också är synd om flickan.. flickan, han glömde den andra, som enligt DNA, vittnesmål och dom blev våldtagen av pojken samma kväll som skolavslutningen. Det här är nog första gången jag blir tvingad att tappa tro om mänskligheten av en präst.

Det övergår mitt förstånd hur människorna i den här historien tänker, jag ser inte logiken och jag ser inte ens ett mönster bland allt kaos när en hel stad går på vad den där killen i hörnet, hans brorsas bästa polares ex sa att han hört från sin bekanta, som känner offret istället för det erkännande som han gav i polisförhören, hennes vittnesmål, dommarens beslut och sitt eget sunda förnuft? Är det okej att en fjortonårig flicka ska bli såpass utstött och mobbad av en hel stad efter en sån här resa, att hon tvingas flytta för att få slippa undan? Är det ens lite okej?

Misstolka mig rätt nu, jag tar inte parti för rättssaken, för det är inte mitt bord. Det jag däremot tar parti för är hur fan flickorna blev behandlade utanför rättegången. Hur fan VI tillåter VÅRA medmänniskor att behandla SINA medmänniskor. Förstår ni inte att vi alla hänger ihop? Jag kan inte garantera att du blir behandlad på samma sätt som du behandlar andra, men jag kan garantera att du gör någon lite gladare, får någon att skratta, får någon att känna sig LITE bättre och som sedan förhoppningsvis sprider det vidare istället för alla fördomar och hårda ord som vi sprider omkring oss som gödsel. Dominoeffekten, och jag tänker putta mina brickor åt rätt håll.

Vad tänker Du göra?



Foton & text är copyright  © Saivo (om inte annat anges i bloggen).





Nimmlock

Japp, jag såg på programmet igår .. kan ju inte säga mycket annat än att jag nästan blev både datormus och garderobdörr kortare :( Satans jävla trångsynta idioter! Och prällen kryddade bara på mitt kyrkohat änn mer! :(

2010-03-25    10:07:56   
Mir

Jag kommer göra det jag gjort hitills. Du vet.

2010-03-25    18:29:07    http://beyondforever.blogg.se/
Sheena / Rockho

Jag fick nyss ett sms av Mir att hon berättat för dig min sida av prästen Kempes sida. För det är så synd att hans sida inte blev hörd till 100%, att vinklingen av programmet, och speciellt den stund med honom i, blev som den blev. Prästen Kempe är en av de finare människorna jag mött, en man med stort hjärta, som tyvärr nu fick vara med om den bittra sidan av grävande journalistik.



Hoppas din tro på människan inte försvinner helt.

<3

2010-03-26    13:27:04    http://rockho.blogg.se/
Henrik

Verkligen något att ha i åtanke när ens egen omgivning reagerar och agerar i olika sammanhang. Det är säkert lätt att dras med i en kollektiv åsikt om en person.

2010-03-30    13:37:29    http://www.hpmedia.se/shop


FUNDERA PÅ DET HÄR INNAN DU KOMMENTERAR:

• I can hunt you down and kill you.
• Du ser väl vad du ska göra här?
  Visa hänsyn,vi är alla olika & har olika vägar i livet.
• Ingen marknadsföring. Spam, reklam för bloggar,tävlingar,gratissidor eller dylikt raderas & IP-nummer blockeras.

• Vill du kontakta mig privat så gör du det här: 


    bloglovin

Namn

Giltig E-postadress

Blogg/Hemsida